Angol tanulás könnyedén, hasznos tippekkel és érdekes módszerekkel.

Chat Angol Nyelvstúdió

Melyik nyelvvizsgát válasszam?

2019. augusztus 13. - Chat Angol Nyelvstúdió

 

vizsga

A nyelvvizsga központ kiválasztása már fél siker. Milyen szempontok alapján válaszd ki a nyelvvizsgát? Ebben segítünk.

Mihez kell az angol nyelvvizsga?

Továbbtanulásnál szeretnél többletpontot kapni? Diplomához? Külföldi tanuláshoz? Munkahelyen követelmény?


Nem mindenhol fogadnak el minden nyelvvizsgát. Külföldön tanuláshoz általában az egyetem saját hatáskörben dönti el, hogy melyik nyelvvizsgát fogadja el.

Ugyanez a helyzet a munkavállalásnál is. Mindenképpen érdeklődd meg előtte, ha ilyen céljaid vannak.

Egynyelvű vagy kétnyelvű nyelvvizsgát tegyél?

Általában elég az egynyelvű általános nyelvvizsga. Diplomához már szaknyelvvizsgát kérnek. A szaknyelvvizsgát felsőfokú C1 nyelvvizsgával kiválthatod.

Komplex nyelvvizsgát tegyek, vagy külön szóbelit és írásbelit?

Ettől az évtől könnyítettek a nyelvvizsgán. Ha komplex nyelvvizsgát teszel, akkor nem kell külön a szóbelinek és külön az írásbelinek 60%-60% -nak lennie. Ha az egyik 40% és a másik 80%, akkor kiegészítik egymást. Ha a kettő együtt 60%, akkor sikerült a vizsga. Tehát érdemes egyszerre írásbelire és szóbelire menni.

Ha jobban tudod erődet, figyelmedet külön a szóbelire és utána külön az írásbelire irányítanod, akkor válaszd külön a kettőt. Nem kell ugyanannál a központnál letenni a szóbelit és az írásbelit.

Amire érdemes figyelned, ha komplex vizsgára mész. Egy napon van a vizsga, vagy 2 nap alatt bonyolítják. Ha egy napon, annak a hátránya az, hogy 2-3 órát írod az írásbelit. Utána jön a hallásértés, majd délután a szóbeli. Biztosan fáradtabb leszel délutánra, mintha 2 napon vizsgáznál, kipihenten.

Melyik nyelvvizsgaközpontot válasszam?

A  nyelvvizsga részei: szóbeli és írásbeli. A hallásértés a szóbelihez tartozik. Nézd végig az összes nyelvvizsgaközpont vizsgafeladatait. Csinálj egy táblázatot, úgy átlátható.

Szóbeli nyelvvizsga

Mindenképpen nézd végig a vizsgaközpontok által kiadott típusfeladatokat és a lebonyolítást. Saját erősségeidnek megfelelően dönts. Ezeket vedd figyelembe.

Mit kell csinálni a vizsgán?

Van e olyan feladat, amiben jó vagy? Amire már otthon konkrétan felkészülhetsz. Pl. a TELC első feladata, megadott témáról beszélni. Film, könyv, koncert, utazás…

Melyik a gyengéd? Képleírás, szituáció, történetmesélés, problémamegoldás, témakör megvitatása.

Van-e felkészülési idő?

Mennyi? Vagyis készíthetsz e jegyzetet? Összeszedheted a gondolataidat? Spontán, azonnal kell reagálnod, beszélned, témát kifejtened?

Kivel beszélgetsz?

Egy másik vizsgázóval vagy a vizsgáztatóval? Mindkettőnek van előnye és hátránya. Ha másik vizsgázóval, akkor te választhatod meg a párod, vagy idegennel tesznek össze?

Ő jobb vagy gyengébb nálad? Ha gyengébb, vagy-e olyan ügyes, hogy irányíts, hogy szóra bírd. Fel lehet rá készülni.

Zavar e, ha jobban beszél, ha idősebb, ha sokkal fiatalabb?

Hallásértés a nyelvvizsgán: Milyen feladatot kell megoldani hozzá?

Válaszolni kérdésekre? Párosítani? Igaz- hamis? Címet adni? Vigyázat. Nem biztos, hogy a tipp-mix a könnyebb.
Hányszor hallgathatod meg?

Írásbeli nyelvvizsga

Nagyon lényeges, hogy használhatsz-e szótárt. Vigyázat. Ez lehet hátrány is, ha mindent szótárazni akarsz, akkor nem leszel készen.

Mennyi időd van?

Eltérések vannak. Néhány perc különbség is aranyat érhet, ha szeretsz átgondolt lenni és kicsit lassú vagy.

Milyenek a feladattípusok?

Fogalmazás mindenütt van.

Lehet levél, hivatalos vagy baráti, véleménykifejtés, blogbejegyzés, újságcikkre reagálás.

Szövegértés mindenütt van.

Feleletválasztós, címadás, párosítás, igaz-hamis, feldarabolt szöveg helyes sorrendbe helyezése. Válaszolni a kérdésekre kulcsszavakkal.

Origónál van fordítás németről magyarra.

Nyelvtani tudás felmérése

Nem mindenütt mérik külön. A fogalmazásból kiderül, hogy mennyire írsz helyesen. De a lyukas szöveg igen közkedvelt.

A puding próbája az evés. Én azt tanácsolom, csináld végig a mintafeladatokat a vizsgaközpontok honlapján. Azon kívül, hogy egy csomót tudsz gyakorolni úgy, hogy megoldás is van, könnyen hozol döntést.

Amelyik könnyen megy neked, azt válaszd:)

Bátran szólalj meg! Tippek kezdőknek


Most egy kezdő tanulónk tippjein keresztül szeretném bemutatni, hogyan szólalj meg először angolul, ha külföldre utazol... 

Anna 49 éves, kezdő. Jobban mondva ő újrakezdőnek hívja magát, mert a középiskola idején már tanult angolul. Lehet, hogy Te is hasonló cipőben jársz, ezért ez a cikk különösen hasznos lesz:)

Amióta elkezdett intenzívebben tanulni, kinyílt előtte egy új világ: rádöbbent, hogy a szomszédos országokban nagyon is jól megérteti magát és már távolabbi célok felé is kacsintgat.
Pedig kezdő angolból! Eleinte csak néhány kifejezéssel, mondattal indult, de azokat azonnal használni kezdte. A legfontosabb, hogy kevés tudással is legyen bátorságod megszólalni. 

group-2822423_340.png
Íme néhány tipp, amiket Anna írt össze: 

1. Jegyezd meg a legfontosabb köszönéseket, és használd bátran mindet! 

Ez a gyakorlás első lépése. 

Sokan nem mernek megszólalni sem, ha belépnek egy boltba, egy étterembe. Pedig nem akarnak udvariatlanok lenni, csak nem tudják, hogyan kellene köszönni... 


2. Bátran szólítsd meg a külföldieket! Használd ki a lehetőséget a gyakorlásra! 

Ha az egész nyaralás alatt kerülöd a külföldiek társaságát, az nagyon frusztráló érzés. Ha már külföldön vagy, ragadj meg minden lehetőséget a gyakorlására. 


 

3. Kommunikálj a szálloda munkatársaival! Mondd el, mire van szükséged! 

Ahhoz, hogy jól tudd magad érezni, nem szabad elmenekülnöd azokból a szituációkból, ahol beszélned kell. Ha szükséged van valamire, egyszerűen fejezd ki magad, és azt biztos, hogy mindenhol meg fogják érteni. 




4. Rendelj egyedül az étteremben! 

Anna régen mindig a férjét vagy a barátnőjét kérte meg, hogy rendeljenek neki az étteremben. Ezt nagyon cikinek érezte, hiszen felnőtt ember, miért ne tudna magának rendelni... Az már fél siker, ha kikeresed az étlapról az étel nevét angolul, és mutatod a pincérnek, illetve közben felolvasod. 

De legyél bátor, és mondd el egész mondatokban. 


Ha kevéske angoltudással meg mersz szólalni, akkor megtetted az első lépést, és nagyon jó úton jársz! Meg fogod kapni az első pozitív visszajelzéseket, ami lendületet ad majd neked. 

Anna azt mesélte, hogy őt még soha nem nevették ki, nem érte kellemetlenség amiatt, hogy kevéske tudással próbált boldogulni. 

Ezek az első sikerélmények adták meg neki a lendületet a folytatáshoz. Ma már sokkal jobban beszél, és választékosabban ki tudja magát fejezni. Megérti, amit mondanak neki, és ami a legfontosabb: egyedül boldogul, nem szorul rá a férje vagy más angolul beszélő segítségére. 

Légy bátor, és ne szégyelld, hogy kezdő vagy angolból! Használj ki minden lehetőséget a gyakorlásra! 

Elmetérkép: hatásos segítség nyelvtanulóknak

Az elmetérkép mindenki szellemi képességeit megsokszorozza

 

100 elmetérkép

 

Azt mondja Tony Buzan az elmetérkép atyja, hogy legalább 100 elmetérképet kell elkészíteni, mire az tökéletes lesz. Kialakul a saját stílusod, szimbólum rendszered, színeid, összefüggésrendszered. Ehhez mit kell tenned? Kezdd itt. Elolvasod a legfontosabb tudnivalókat róla és elkészíted az elsőt. Biciklizni is úgy tanultál meg, hogy addig próbálkoztál, míg végre fent maradtál. 

 

Központi kép az elmetérképen

Használj mindig központi képet. Ez lehet írott forma is. Legyen színes, vagy több dimenziós. A központi kép A/3-as méretű fekvő sima lap közepe legyen. 

Miért? Egy kép automatikusan stimulálja a szemeket és az agyat. Asszociációt indít el és megdöbbentő mértékben hozzájárul ahhoz, hogy emlékezz. A fekvő lappal nagyobb látómezőt nyitsz meg. A vonalas lap megakadályozza a szabad gondolatáramlást. 

 

 

Képek az elmetérképen

 

Ahol csak lehet, rajzolj. Ha azt hiszed magadról, hogy nem tudsz rajzolni, az téves elképzelés erről a képességedről. A jobb agyféltekés rajzolás a bizonyíték arra, hogy bárki tud rajzolni. 

http://jobbagyfeltekesrajz.info/jobb-agyfeltekes-rajz/jobb_agyfeltekes_rajz

Nem kell megtanulnod a technikát. Csak néhány egyszerű vonal segítségével alkoss. 

Miért? Egyensúlyt hozol létre a vizuális és kortikális képességeid között. Vagyis 2 helyen szögeled be a fejedbe az infót. Mindeközben javítod a vizuális képességed. Arról nem is beszélve, hogy a világ alaposabb megismeréséhez vezet. Ha nem tudtál lerajzolni egy rózsát, legközelebb alaposabban megfigyeled a természet szépséges műalkotását. Koncentrálsz az életre.

 

Színek az elmetérképen

 

Használj legalább 4 színt. Legyenek filceid vagy több színű tollad. Citromsárga vagy más halvány színek nem jók. 

Miért? A színek stimulálják az emlékezeted, kreativitásod. Megóv az egyhangúságtól, az unalomtól. Élővé teszi a tananyagot. Mit ne mondjak, megszépíti. 

 

Szinesztézia az elmetérképen

 

Az a jelenség, amikor egy érzékszerveddel észlelt jelenség felkelti egy másik szervvel érezhető érzést. Például látod a kéket, erről eszedbe juthat, hogy hideg. Gondolj a csapra a fürdőben. Írók, költők gyakran alkalmazzák a szinesztéziát. Na és persze a marketingesek előszeretettel vezetik a tudatalattidat ezzel a technikával. 

 

Betűk, vonalak, kódok, szimbólumok

 

Variáld a vonalak, betűk, képek méretét. Rajzold a betűket. Más-más betűtípusokat írj. Használj kódokat, jeleket, következtető nyilakat. Ügyelj a tér felosztására. Legyen szellős az elmetérképed.

Miért? Rendszerezett, áttekinthető, strukturált infót kapsz. A ritmus, ismétlés, ok-okozat felismerése több érzékszervedet szólítja meg. Rá fogsz jönni a miértekre. Újra és újra felmerül benned : " Ezt hova írjam? Hova tartozik? "

 

Asszociáció - kulcsszótechnika

 

Az asszociáció az emlékezet és kreativitás sava-borsa. Mivel csak kulcsszavakat írhatsz az elmetérképre, bíznod kell magadban. A kulcsszó az a szó, amiről eszedbe jut a mondat. 

Miért? Minden egyes szó asszociációk ezreit indítja el. Végtelen történetet alkotsz. Összekapcsolod az agyadban lévő összes információt. A törit, a magyart, a zenét, a festészetet. 

Próba. Rózsa - piros - szerelem - Rómeó és Júlia - Shakespeare - Musical - Operett Színház- Lehár, Kálmán Imre

Folytathatnám a végtelenségig. De visszamehetek ahhoz is, hogy piros és onnan folytatom felfelé. Piros- vér - háború - világháború....

 

Abszurditás 

 

Légy merész! Minél abszurdabb, minél őrültebb, minél lehetetlenebbek a rajzaid, annál jobb.

Miért? Mert a szokatlanra jobban emlékszel. Mindenki emlékszik, hogy mit csinált 2001. szept. 11-én, amikor meghallotta a szörnyű hírt. A párizsi merénylet híre is ugyanígy emlékeidbe ég.

Agresszióval és szexualitással kapcsolatos képek, szavak erősek. Egyszerű oka van. Két alapvető életösztönöd van. Menteni az életed vészhelyzetben és szaporodni. 

 

Összefoglalom

 

Az agy csupán 3, mondom HÁROM  dolgot kér tőled, hogy emlékezni tudjon. 

1. Értelem

Előbb értsd meg az anyagot. Ha nem tudod miért, akkor találj ki rá valami magyarázatot. Idővel összerakja az ok- okozati összefüggést.

2. Kép

Egy kép többet mond 1000 szónál.

3. Kapcsolat

Amit meg akarsz jegyezni, kapcsold valamihez, amit már tudsz.

 

Az elmetérkép az a hatékony tanulási technika, mely rádöbbent szellemi képességeid felfedezetlen tárházára. 

Az elmetérkép az a hatékony tanulási technika, mellyel rengeteg szabadidőt nyersz. Nem kell többet újra ás újra olvasnod sem a könyvet, sem a füzeteid.

Az elmetérkép az a hatékony tanulási technika, ami erőlködés nélkül motivál

Forrás: Weitz Teréz

 

Képleírás a nyelvvizsgán

Nyelvvizsgán gyakran előforduló feladat a képleírás. A vizsgáztató a kezedbe nyom egy képet amiről beszélned kell. Ez nyilvánvalóan nem mindenki számára megy könnyen, azonban egy begyakorolt stratégiával javíthatsz az esélyeiden. Ebben a cikkben leírok néhány tippet ami hasznos lehet a képleírás során a nyelvvizsgán.

A képleírásnak a nyelvvizsgán az egyik fontos része, hogy el tudd mondani, hogy mi van a képen. Sajnos ez az esetek többségében nem elég. A vizsgáztatók ennél a feladattípusnál nem csak arra kíváncsiak, hogy hány fa van a képen, hanem általában azt is tudni szeretnék, hogy te mit gondolsz a képről vagy esetleg milyen érzéseket, emlékeket stb. vált ki belőled a kép.

Ezt fontos észben tartani, mert ha csak a nyilvánvalót fogod elmondani a képről, az lehet, hogy nem lesz elég.

book-reading-literature-classics-159833.jpeg

Hogyan kezdjek neki a képleírásnak?

Az alábbiakban felsorolok néhány általános megközelítési módot:

  • Ne ijedj meg, ha elsőre nem érted, hogy miről szól a kép. Próbálj meg a nyilvánvaló dolgokra koncentrálni. Mik azok a dolgok amiket látsz a képen?
  • Ha tudod, hogy mi történik a képen, használd a Folyamatos jelen időt pl: A young couple is getting married. Ügyelj rá, hogy ne az Egyszerű jelent használd!
  • Leírhatod az emberek megjelenését a képen. Hogy néznek ki, milyen ruhát viselnek stb.
  • Amíg a nyilvánvaló dolgokról beszélsz, van időd, hogy gondolkozz a bonyolultabb részén a képleírásnak.
  • Bármilyen irányba elviheted a képleírást, amíg az valamennyire kapcsolódik a képhez. Ha a képen pl. egy úszómedence látható akkor mondhatod, hogy mennyire szeretsz úszni, de te jobban kedveled a tengert. Vagy mondhatod, hogy ez emlékeztet téged amikor gyerekként úszó edzésre jártál.
  • Ne ijedj meg! Beszélj amennyit csak tudsz. Ne feledd, ha nem mondasz semmit akkor azt nem tudják értékelni.

Képleírás tippek!

Használd a megfelelő kifejezéseket a térbeli leírásokhoz. Ezek például:

  • In the top left corner (a bal felső sarokban)
  • In the top right corner (a jobb felső sarokban)
  • At the top (felül)
  • In the background (a háttérben)
  • In the foreground (elől)
  • On the left (balra)
  • On the right (jobbra)
  • In the bottom left corner (a bal alsó sarokban)
  • In the bottom right corner (a jobb alsó sarokban)

Példa mondatok:

  • In the background there is a man reading a newspaper.
  • On the left there is another man sleeping.
  • In the top right corner, you can see a car.

Ha nem túl egyértelmű, hogy mi történik a képen akkor használj olyan kifejezéseket, amelyek azt sugallják, hogy csak tippelgetsz. Ilyenek lehetnek például:

  • I think/guess/suppose/assume it is ….
  • I’m not sure, but it could be ….
  • It’s not very clear, but probably ….
  • Maybe/Perhaps it is …
  • It can/could/might be a …..
  • It looks like ….
  • It seems to be ….

Mi van, ha nem ismerem a szót?

Előfordulhat, hogy nem ismered a jelentését bizonyos dolgoknak a képen. Ilyenkor meg kell próbálni körül írni azt. Íme néhány módszer erre:

  • It is used to open ….
  • You can use it to open …
  • It’s used for opening …
  • I forgot how you call it, but …
  • I don’t remember the word for it, but ….
  • It’s like a …
  • It’s a kind of ….

Saját vélemény kifejezése!

Nagyon fontos, hogy ne csak arról beszélj, hogy mit látsz a képen, hanem a véleményedet is el tudd mondani róla. Ehhez íme néhány hasznos kifejezés:

  • In my opinion
  • The way I see it …
  • As far as I’m concerned …
  • I would say that …
  • I believe/think
  • Personally I think …

Összefoglalás

Röviden összefoglalva a következők szerepeljenek a feleletedben:

  • Írd le, hogy milyen dolgokat látsz a képen
  • Ejts néhány szót a helyről
  • Említsd meg mi történik a képen
  • Beszélj a képen látható személyekről (megjelenésük, milyen kapcsolatuk lehet egymással stb.)
  • Saját ötletek, észrevételek
  • Milyen érzéseket vált ki a kép?
  • Mire asszociálsz, ha ránézel a képre?

8 kézenfekvő helyszín a nyelvtanuláshoz

Sokan panaszkodnak, hogy nincs idejük nyelvet tanulni. Naná, mivel nem veszik észre, hogy mennyi holt idővel rendelkeznek, amit akár nyelvtanulásra is fordíthatnának! Bloggerünk most mutat néhány helyet, ahol valószínűleg eszedbe sem jutna tanulni, pedig lenne rá időd!
8 szokatlan hely a nyelvtanuláshoz
 

1. Nyelvtanulás séta, futás közben

Nehezen megy a szótanulás? Vedd fel magnóra a számodra legnehezebben megjegyezhető szavakat, és játszd le újra és újra futás vagy a buszhoz kullogás közben! Tíz hallgatás után garantálom, mindegyiket megtanulod!

2. Nyelvtanulás a várakozási idő alatt

Hányszor állunk sorba hosszú percekig a bankban, a pénztárnál, az orvosi rendelőben, nem igaz? Mindig legyen nálad vagy hangfelvétel, amit ilyenkor hallgathatsz, vagy egy könnyű szöveggyűjtemény, újság, amit olvasgathatsz!

3. Nyelvtanulás a zuhany alatt

Miért ne vihetnél be egy magnót a fürdőbe és tehetnél be egy nyelvi CD-t? Ha csak 2-3 szó ragad meg benned a felvételből, már megérte! 

 
 

Nyelvtanulás: ezzel nem nyúlsz mellé

A felnőttek 63 százaléka nem beszél idegen nyelvet Magyarországon. És mi van a gyerekekkel? Mikor kell, vagy mikor jó elkezdeni őket taníttatni?

Csehül állunk

Hogy mennyire nem beszélünk idegen nyelveket, már régóta téma itthon. Elég elkeserítő, hogy Magyarországon a legmagasabb az egy idegen nyelvet sem beszélők aránya az unióban. Egy év eleji szerint a felnőtt lakosság 63 százaléka hadilábon áll az idegen nyelvekkel. Sajnos gyanítható, hogy ez az arány nem sokat változott.

Kisebb korban ne erőltessük?

Az óvodáskor a játékról szóljon – idézi a pszichológusok véleményét a Magyar Fejlesztőpedagógusok és Gyógypedagógusok Nemzetközi Szakmai Egyesülete. A nyelvtanulás csak abban az esetben fér bele, ha figyelembe veszik a kicsik szellemi és lelki igényeit. Az óvodáskorban alakul ki az anyanyelvi szabályrendszer, ezért teljesen reménytelen ebben a korban az idegen nyelv szabályszerűségeit belesulykolni az apróságokba, úgysem fogják megérteni.

“A nyelvtanárok nagyjából egyetértenek abban, hogy minél korábban kezdi el a gyerek elsajátítani az idegen nyelvet, annál biztosabban fogja később használni” – mondja Péter, aki az egyik nyelviskolában tanít. “A lényeg, hogy mindig az életkornak megfelelő módszereket használjunk. Egy óvodás a verseken és a mondókákon keresztül tanul – magyarul is. Ahogy a személyisége fejlődik, úgy lehet jobban terhelni.”

Csehül állunk

Hogy mennyire nem beszélünk idegen nyelveket, már régóta téma itthon. Elég elkeserítő, hogy Magyarországon a legmagasabb az egy idegen nyelvet sem beszélők aránya az unióban. Egy év eleji statisztika szerint a felnőtt lakosság 63 százaléka hadilábon áll az idegen nyelvekkel. És bár közelít a december, gyanítható, hogy ez az arány nem sokat változott.

 

Kisebb korban ne erőltessük?

Az óvodáskor a játékról szóljon – idézi a pszichológusok véleményét a Magyar Fejlesztőpedagógusok és Gyógypedagógusok Nemzetközi Szakmai Egyesülete. A nyelvtanulás csak abban az esetben fér bele, ha figyelembe veszik a kicsik szellemi és lelki igényeit. Az óvodáskorban alakul ki az anyanyelvi szabályrendszer, ezért teljesen reménytelen ebben a korban az idegen nyelv szabályszerűségeit belesulykolni az apróságokba, úgysem fogják megérteni.

“A nyelvtanárok nagyjából egyetértenek abban, hogy minél korábban kezdi el a gyerek elsajátítani az idegen nyelvet, annál biztosabban fogja később használni” – mondja Péter, aki az egyik nyelviskolában tanít. “A lényeg, hogy mindig az életkornak megfelelő módszereket használjunk. Egy óvodás a verseken és a mondókákon keresztül tanul – magyarul is. Ahogy a személyisége fejlődik, úgy lehet jobban terhelni.”

Nyelvtanulás: az egyetlen dolog, amivel nem nyúlsz mellé

 

Csak külföldön?

“Ha az életem csak abból állna, hogy a gyerekeim életét egyengetem, és a pénz sem lenne akadály, minden bizonnyal kínai iskolába íratnám őket. Az ő életükben ez már nagyon hasznos lesz” – mondja a kétgyerekes Dóra. Ő a nagyobbik gyerekét babakorában elkezdte külön angolra járatni, de “szülői következetlenség” miatt ez aztán félbeszakadt. Ennek ellenére Dóra úgy látja, hogy ma az egyedüli dolog, amivel biztosan nem nyúlsz mellé, ha nyelveket taníttatsz a gyerekednek.

Persze az már egy más kérdés, hogy kinek milyen lehetősége van erre. Sokunknak ugyanis csak annyi, amennyit a kötelező rendszerben előírnak, annak a minősége pedig elég sok kívánni valót hagy maga után. “Hiába tanultak az unokahúgaim nyolc évet angolul, gyakorlatilag egy csésze teát nem tudtak kérni, amikor külföldön voltunk” – mondja Dóra. Ő egyébként most otthon németül beszélget időnként a gyerekeivel – kifejezetten az ő kérésükre.

Akinek van vagy volt lehetősége hosszabb időre külföldre menni, biztosan tudja, hogy a nyelv is könnyebben és mélyebben ragad rá anyanyelvi környezetben. Ahogy egy régi, kedves ismerősöm mondta: nyelvet legjobban az ágyban lehet megtanulni. Ezt nem tudom, de egy biztos: nincs egyetlen jó megoldás, rajtad múlik, szülőként melyik irányt választod. Ahogyan a gyerekek sem egyformák, az is különbözik, kit lehet bevonni kicsi korban, és ki az, aki inkább iskoláskorban nyitott az idegen nyelvek iránt.

Forrás: NLCafé

Nyelvérzék, az állandó vitatéma...

Az a  helyzet az, hogy ha öt nyelvtanulónak biztosítjuk ugyanazokat a lehetőségeket, elkerülhetetlenül öt különböző szinten fognak tartani ugyanannyi idő múlva. A nyelvérzék létezik. Csak a legtöbb nyelvtanuló félreérti, vagy félremagyarázza.

Sokak szerint a nyelvérzék valami tőlünk független, valahonnan KAPOTT, és MEGVÁLTOZHATATLAN dolog. Persze, hiszen sokkal könnyebb egy külső ellenséget hibáztatni a saját bajainkért! Viszont eredményeket inkább azzal érünk el, ha átértékeljük és megváltoztatjuk a saját gondolkodásunkat és erőfeszítéseinket.

Ebben szeretnék most segíteni hat ténnyel a nyelvérzékről. Egyenest a nemzetközi pedagógiai szakirodalomból.

1. Mindenkinek van nyelvérzéke.

Olyan NINCS, hogy valakinek nincs nyelvérzéke! Különböző szinten, az lehet, de mindenkinek van! Neked meg pláne!

Merthogy idáig eljutottál az olvasásában. És hiszed vagy sem: az anyanyelvi képességek kitűnő alapot adnak a nyelvtanuláshoz. (Gratulálok!)

2. A nyelvérzék napról-napra fejleszthető.

A nyelvérzék nem veled született, és nem állandó. Minél többet foglalkozol nyelvtanulással, és minél inkább PRÓBÁLKOZOL, annál jobban fejlődik a nyelvérzéked.

3. A nyelvérzék NEM EGYETLEN képesség.

Attól, hogy esetleg nem áll rá a szád az angol hangokra, még lehetsz jó a nyelvtani szerkezetek felismerésében, vagy képes lehetsz olyan asszociációkra, amelyek sokat segítenek neked a szókincs elsajátításában. És fordítva. Te miben vagy jó? Neked mi megy könnyebben?

4. A nyelvérzékhez több érzelmi intelligenciára van szükségünk, mint IQ-ra.

Nagyon okos vagy? Nem nagy segítség a nyelvtanuláshoz! Sokkal többet ad, ha képes vagy érzelmeket átérezni vagy a saját érzelmeidet megérteni – esetleg helyes, pozitív irányba terelni. Jó, ha tudod: érzelmek segítségével nagyon-nagyon bonyolult tudás is megkötődik a memóriában.

5. A nyelvérzéked napi szinten SEM állandó!

Fáradtan hallás után angol szöveget érteni, vagy beszélni sokkal nehezebb, mint friss aggyal. És azt tudtad, hogy a nyelvérzéked a belső hangok, vagyis a saját kis belső kommentárjaid növelik vagy csökkentik? A nyelvérzékünket a „nekem ez nem megy” vagy az „ezt mindig elfelejtem/sosem fogom megtanulni” nullázza le leghatásosabban, és az „már ezt is tudom”, a „menni fog”, vagy az „ez könnyű” fejleszti. 

6. A nyelvérzék fejlődését ”automatizálhatjuk”.

 

Az újabb és újabb nyelvtanulási technikák bevetésével és az ezekben elért sikerélményekkel sikeresen állandósíthatjuk a nyelvérzék fejlődését. Légy nyitott, keress, informálódj, hallgasd meg és használd fel mások tapasztalatait! 

Sikertelen nyelvvizsga? Mi az oka?

A nyelvtanulás egyike azoknak a területeknek, ahol igencsak kiütköznek az egyéni különbségek. Valaki viszonylag kis szókinccsel is folyékonyan kommunikál, más pedig akadémikus tudásával sem mer megszólalni. A vizsgahelyzet is máshogy hat mindenkire: egyeseket doppingol, mások teljesen lefagynak tőle. Egy biztos; tanárokból, tanfolyamokból és könyvekből nincs hiány: elvileg akad bőven segítség.

A nagyvárosokban legalábbis biztosan. Ráadásul régóta számos vizsgatípus közül lehet választani: angolból például egy tucat nyelvvizsgát akkreditáltak. Az eredmény mégis elgondolkodtató. A bukások száma ugyanis 2002-2005 között még alig érte el az 5 százalékot, ehhez képest az utóbbi években angolból és németből stabilan 40 százalék körül mozog.

img_20170108_193209_857.jpg

A nyelvtanulás persze pénz kérdése is: egy középfokú nyelvvizsgához általában két év szükséges, ez egy átlagos budapesti nyelvtanfolyam árait nézve körülbelül 350-400 ezer forint. (Ehhez jönnek még a könyvek és a vizsga díja.) Adódik mellesleg a kérdés, hogy mi szükség minderre, hiszen átlagosan kilenc évig tanulunk egy idegen nyelvet a közoktatásban, ami az érettségire – kötelező óraszámtól függően – ezer-ezerháromszáz órát is jelenthet. 

De a befektetés sokszor később sem térül meg. Hol van a hiba? A felkészülésben? A vizsgamódszerekben? Netán a fejünkben?

Magabiztosság, de minek?

Tizenhat év, öt tanár, több mint ezer ráfordított óra angoltanulás után tavasszal kétszer is megbuktam a vizsgán – írja Krisztián az egyik fórumon. – Az első, márciusi vizsga előtt egy hónapig magánórákat vettem egy felkészítő tanfolyam árának duplájáért. A vizsga előtti héten a sok feladatsor között megoldottam egy Euro tesztet is, 70-100% közötti eredményekkel. Különösebb izgalom nélkül mentem vizsgázni, a feladatokat egészen könnyűnek találtam, így felszabadultan jöttem ki a vizsgáról. Egy hónap múlva jött a hideg zuhany: mindössze 49%-os lett az összeredményem, és még az erősségemnek számító olvasott szövegértés is csak 59%-ra volt elég.

Mivel a diplomához kellett volna a nyelvvizsga, azonnal bejelentkeztem a májusi vizsgára. Egyedül folytattam a felkészülést, de a nyugalmam odalett. A vizsga után egyáltalán nem voltam már optimista, és valóban: 48%-ot sikerült elérnem. Ami érdekes volt, az első szóbelin mindent értettem, 44%-os lett. A második szóbelin nem értettem a vitarész témáját, ezzel együtt 48%-ot értem el. A lényeg: buktam két vizsgát, közel százezer forintot a felkészüléssel és a vizsgadíjakkal, rengeteg időt, a diplomámat és az önbizalmamat. Ezek után fogalmam sincs, mit tehetnék még, hová mehetnék vizsgázni, és ki tudna felkészíteni úgy, hogy ne kelljen újabb vagyonokat kockáztatnom.”

Tájékozatlanság és vizsgadrukk

“A diákok sikertelen vizsgájának legtöbbször az az oka, hogy a tudásuk egyszerűen még nincs a megfelelő szinten, vagy éppen nem ismerik a vizsgafeladatokat és elvárásokat – állítja Bora Györgyi, a Tudomány Nyelviskola angoltanára. – Jellemző probléma az is, hogy nem elég tájékozottak a napi gazdasági, politikai, társadalmi témákban, illetve hogy nincs elég élettapasztalatuk. Persze az utóbbiról nem tehetnek…

Azoknál a feladatoknál, ahol mi, vizsgáztatók dönthetjük el, hogy mi legyen a téma, természetesen mindig figyelembe vesszük az életkort, de az írásbeli és a szóbeli feladatlapokon lehetnek olyan kérdések, amiknek a kifejtése nehézséget okoz.” Ehhez képest apróságnak tűnik, de ugyanúgy értékes pontot lehet veszíteni azzal, ha valaki nem tudja megfelelően használni a szótárt, amit szintén gyakran lehet tapasztalni.

Ami az egyes készségeket, feladattípusokat illeti, gyakori, hogy a diák a célnyelven történő levélírás, esszéírás, fogalmazásírás elemi szabályaival sincs tisztában. Pedig kiváló segédanyagok vannak, és sok helyen felajánlják a próbanyelvvizsga lehetőségét is, szinte ingyen.

A felkészülést már csak azért is komolyan kell venni, mert a vizsgadrukk mindenképp ront valamennyit az esélyeken. “Bár minden vizsgáztató tanárnak »kötelessége«, hogy oldott, stresszmentes légkört teremtsen, vannak extrém esetek, amikor aggódnunk kell, nehogy a vizsgázó összeessen. Tízből két vizsgázó remeg, a hangja elcsuklik, ilyenkor igyekszünk segíteni például újra elmondunk egy kérdést, megkínáljuk vízzel. Ha már eleve úgy jön be a terembe, hogy hatalmas feszültség látszik rajta, előfordul, hogy először magyarul nyugtatjuk meg. Szerencsére legtöbben pár perc után feloldódnak.”

Az óraszámmal kapcsolatban vannak, akik azt állítják, hogy száz-kétszáz óra alatt fel lehet készülni a középfokú szintre. Ez hatalmas tévedés. Ha valakinek nem teljesen ismeretlen az angol nyelv, akkor is legalább 2 év kell hozzá.

Ez persze függ az alapoktól, motiváltságtól, sok mindentől. Számít az is, hogy kivel készül a diák, mert egyáltalán nem magától értetődő, hogy a felkészítő tanár jól ismeri a vizsgát. Rengetegen hirdetik magukat látszólag ugyan jó áron, de kevés vagy nulla tapasztalattal. Ilyenkor az első néhány óra után azonnal váltani kell. Végül ki kell mondani azt is, hogy a diákok eltérő ütemben haladnak a tanulással. Valakire ragadnak az új szavak, és könnyen összeáll a fejében a nyelvtani rendszer, mások mindent lassabban sajátítanak el. Nekik többféle módszerre és némileg hosszabb időre van szükségük a sikerhez.

A nyelvtudás még kevés

“Rengetegen mennek el úgy nyelvvizsgázni, hogy alig tudnak valamit a tematikáról, a feladatokról, és semmilyen rutinjuk nincs magában a vizsgázásban” – erősíti meg Tölgyesi Zsuzsa, a Tudomány Nyelviskola tanulmányi igazgatója is. “Tudok angolul”, gondolják, ami valóban elengedhetetlen a sikeres vizsgához, de önmagában nem elég. Van, aki a vizsgán szembesül azzal, hogy milyen feladatokat kell megoldania, így hiába ért sok mindent, megfelelő gyakorlat és stratégia nélkül kifut az időből, vagy rosszul értelmezi a feladatot. A témák ismertek, el lehet kerülni a meglepetéseket.

Ha valakit mégis váratlanul ér egy kérdés, vágja ki magát ügyesen. Magyarázza el, miért nincs róla ismerete, mit gondol általánosságban a témáról, vagy terelje el a szót egy hasonló területre. A szókincs pontozása csak egy szempont a sok közül. Ha kiderül, hogy a vizsgázó nem tud hosszasan beszélni például a környezetvédelemről, de amúgy a többi területen (kommunikációs készség, nyelvhelyesség, kiejtés) jól szerepel, nagy eséllyel le tud vizsgázni. A sikerhez két dologra van még szükség; jó memóriára és motivációra.

Ha ez utóbbi kívülről jön, például a diploma miatt van szükség a vizsgára, ez fordítva is elsülhet, különösen, ha túl nagy a nyomás a diákon. Ezzel szemben, a saját motivációnak kizárólag jó hatása lehet. Így vagy úgy, a nyelvvizsga kitűzése  legtöbbször ösztönzően hat a felkészülésre, hiszen így keretet kap a tanulás. Ezért akkor is van értelme nekirugaszkodni, ha valójában ma már munkaerő-piaci szempontból jóval kisebb jelentősége van a bizonyítványnak, mint húsz évvel ezelőtt, hiszen majdnem minden HR-es automatikusan idegen nyelven is interjúztatja a jelentkezőket.”

Új szavak, jaj

Mi másra épülne a sikeres kommunikáció idegen nyelven, mint a szókincsre (és persze a nyelvtani szerkezetekre)? A szótanulás ugyanakkor a legtöbb diák számára reménytelenek tűnő küzdelem. “Annyit tanultam, de nem ugranak be mégsem!”, “Jaj, annyiszor láttam már, de mit is jelent pontosan?” Ugye, ismerős kérdések? A rossz hír az, hogy ez bizony tanár és diák közös felelőssége. Mert tanulni is tudni kell. És a gyerekkorunkból ismert “kiszótároztam” megoldást a legjobb elfelejteni. Vagy legfeljebb kiindulási pontnak szabad csak tekinteni. Legalábbis a tapasztalatok szerint.

“Ha a tanulási technikát nem veszi komolyan diák is, tanár is, nem jönnek majd az eredmények” – magyarázza Tölgyesi Zsuzsa is. Milliószor bebizonyították például, hogy a szótanulásnál abszolút nem hatékony, ha a diák az új szavakat ismételgetéssel tanulja, mert így a felét sem jegyzi meg hosszú távon. Társítson hozzá képeket vagy színeket (a vizuális memóriája ugyanis köztudottan erős mindenkinek), és végezzen minél több gyakorlatot az új szavakkal, így azok hosszú távra bevésődnek az emlékezetbe. Valaki az igéket mindig piros, a mellékneveket mindig zöld színű kártyákra írja, mások szópárokat alkotnak ellentétes vagy hasonló jelentésű szavakból.

Nagyon hatékony, ha a diák mondatokat ír, különösen, ha azok róla szólnak, mert így könnyebben, szívesebben azonosul az új szóval. A szókártyák készítése mindenképp hasznos, különösen, ha összekeverve nézegeti őket például utazás közben.De működhet pusztán az is ha az új szavakat témák szerint csoportokba rakja , és úgy gyakorolja őket, előbb-utóbb szintén mondatokba fűzve.

Nyilvánvaló, hogy a sikeres nyelvvizsgáért a legtöbbet a diák tehet. De nem Krisztián története az egyetlen, ami azt sugallja: a kitartó készülés ellenére az eredmény elmarad. Szerves része a vizsgának például a hallott szöveg értése. Beül a diák, izgul, a tanár bekapcsolja a magnót, igen ám, de milyet? Milyen a minősége a hallott szövegnek? “Legalább ötvenen voltunk a teremben. A tanár kitett egy sima CD-lejátszót az asztalra, bekapcsolta, mi pedig hirtelen azt hittük, ez amolyan rejtett kamerás vicctörténet lesz – meséli Zsófi. – A szöveget hátul szinte egyáltalán nem lehetett hallani. Amikor reklamáltunk, a tanár leállította a felvételt, becsukta az ablakot, és annyit mondott, figyeljünk jobban oda.

Nekem amúgy elég jól mentek a próbavizsgák, de ebből alig értettem valamit. Pedig amikor hónapokkal később elolvastam a neten, szinte nem volt benne idegen szó. Mindenki felháborodva ment ki. Nekem is alig 30 százalék lett az eredményem. Legközelebb már okosabb voltam, rögtön az első sorba ültem, így is épphogy meg tudtam csinálni a feladatokat.”

Zsófi panasza egyedi eset lenne? Aligha. A sokat szidott “rigós” nyelvvizsgáról legalább azt biztosan el lehet mondani, hogy ott laborkörülmények vannak, vagyis mindenki fejhallgatón keresztül hallgatja a feladatokat. Ami persze nem jelenti azt, hogy teljesen “steril” a szöveg, hiszen lehet, hogy egy utcajelenetet vettek fel, vagy egy pályaudvari dialógust, de a minőséggel vagy a hangerővel legalább nincs baj.

A kudarcok okait vizsgálva ritkán esik szó az értékelés szubjektív eleméről is. Különbségek márpedig nemcsak diákok, hanem tanárok között is vannak! Különben hogyan fordulhatna elő, hogy egy diák alig néhány hét különbséggel 20-30 százalékkal jobb vagy rosszabb eredményt produkál? Ennyit nem lehet fejlődni rövid idő alatt. Vagy ez pusztán szerencse kérdése lenne?

Szerencse?

“Sokszor hallani diákoktól, hogy a sikeres nyelvvizsgához szerencse is kell. Szerintem ez tévedés – folytatja Bora Györgyi. – Tény, hogy az általános beszélgetés során előjöhetnek olyan kérdések, amelyek váratlanul érik a vizsgázót, de ezek nem mindig fogós társadalmi problémák. Nemrég megkérdeztük az egy vizsgázót, hogy mit szokott reggelizni, teljesen lefagyott, pedig az étkezés benne van a témalistában.

A fordított esetet viszont el tudom képzelni, amikor annak ellenére, hogy a vizsgázó csak néhány témában készül fel, véletlenül éppen ezekbe kérdeznek bele. Az is városi legenda, hogy vannak nehezebb és könnyebb nyelvvizsgák. A Magyarországon akkreditált összes nyelvvizsga egy nemzetközi keretrendszerben részletezett szintnek felel meg. Legfeljebb azért lehet egy-egy vizsga könnyebb, mert olyan nyelvi készségeket is pontoz, vagy hangsúlyosabban pontoz, amik a diáknak jobban mennek.”

Ötletek, kreativitás

“Németből az egyik legtipikusabb hiba a történetmeséléssel kapcsolatos – állítja Susan Bettina, aki német nyelvből vizsgáztat diákokat. – Általában nem áll össze a végére a sztori, illetve nagyon zavaróak a múlt idős hibák is. A szituációs feladatoknál jellemző, hogy a diáknak nincs ötlete. Megkérdezzük például, hogy mit vennének a barátjuk szülinapjára: és ők erre zavarba jönnek.

Pedig a segédanyagok rengeteg hasonló feladatot tartalmaznak. A német középfokú nyelvvizsgára (B2-es szintre) körülbelül hatszázötven-hétszáz óra szükséges, aminek a fele ideális esetben otthoni tanulással, gyakorlással telik. 

10 tipikus hiba, de azért jobb, ha elkerülöd őket :)

Sokszor észre se vesszük, hogy helytelenül használjuk a saját anyanyelvünket, pedig ez akarva-akaratlanul előfordul mindenkivel, legyen az magyar, skót vagy amerikai.

Ezek többnyire apróságok, stilisztikai hibák, amik nem zavarnak különösebben sok vizet.

Egy idegen nyelv tanulásánál azonban kiemelten fontos, hogy nehogy rosszul rögzüljenek olyan dolgok, amik logikusnak tűnnek ugyan magyar fejjel, de helytelenek, mert utána sokkal nehezebb ezeket kiküszöbölni. Összeszedtünk nektek egy csokrot olyan tipikus hibákból, amiket szinte mindenki elkövet az angoltanulás során.

1) Rosszul használt névelők

Ha magyarul azt mondjuk: „A gyerekek szeretik a csokit”, tudjuk, hogy ez általában vonatkozik a gyerekekre. Ha pedig azt, hogy: „A gyerekek a kertben fociznak”, akkor gyerekek egy konkrét csoportjára. Hajlamosak vagyunk ezt egy az egyben átültetni az angolunkba, viszont ott mások a szabályok.

Ha angolul általánosságban beszélünk, nem teszünk névelőt a főnév elé. Így azt a mondatot, hogy: „A gyerekek szeretik a csokit” helyesen úgy fordítjuk, hogy „Children like chocolate”.

A másik esetben, amikor konkrét csoportról beszélünk, a főnév megmarad. Tehát az a mondat, hogy: „A gyerekek a kertben fociznak” angolul úgy hangzik, hogy „The children are playing football in the garden”.

Még pár példa, hogy szemléletesebb legyen:

A kiskutyák aranyosak. – Puppies are cute.

Szeretek a természetben sétálni. – I like taking a walk in nature.

A sofőröknek óvatosnak kellene lenniük. – Drivers should be careful.

2) Rosszul használt what

Magyarul pofonegyszerű az amit szó használata, és azt hihetnénk, hogy angolul az amit egyenlő a what szóval. Sajnos nem ilyen egyszerű, ám annál könnyebben kikerülhető.

A what szót csak akkor használhatjuk amit-ként az angolban, amikor nem nevezzük meg, hogy miről beszélünk. Lássunk egy példát.

Amit tegnap láttam, félelmetes volt. – What I saw yesterday was scary.

Ha viszont megnevezzük, mi volt az, még ha csak annyit is monduk, hogy „a dolog”, már nem használhatjuk a what szót, hanem that, vagy which kerül a helyére.

dologamit láttam tegnap, félelmetes volt. – The thing that I saw yesterday was scary.

A jó hír viszont az, hogy ebben az esetben a that / which opcionális, és teljesen elhagyható.

A film, amit láttam tegnap, félelmetes volt. – The movie I saw yesterday was scary.

Néhány további példa:

Nem tudom megbocsátani, amit tettél. – I can’t forgive what you did.

Meg fogom venni a házat, amit láttam. – I’m going to buy the house I saw.

Abban az étteremben ettünk, amit ajánlottál. – We ate at the restaurant that you recommended.

3) Az egyik

Egy egyszerű, ám annál gyakoribb tévesztés. Magyarul ugyebár azt mondjuk, hogy az egyik kollégám, az egyik osztálytársam, stb. Angolul viszont többesszámba kell tenni a főnevet, hogy helyes legyen: one of my colleagues, one of my classmates, mert magyarra fordítva úgy jön ki, hogy az , kollégáim, osztálytársaim közül az egyik.

Példák:

Az egyik macskám szült. – One of my cats had babies.

Apám egyik ismerőse szerezte nekem ezt az állást. – One of my father’s acquaintances got me this job.

Az egyik szomszédunk összeveszett a feleségével. – One of our neighbors had a fight with his wife.

4) Very like

Logikusnak tűnik, hogy a szeret az like, tehát ha valamit nagyon szeretek, az very like. Ez egy tipikus hiba, amit könnyű orvosolni. Ha azt akarjuk kifejezni, hogy nagyon szeretek valamit vagy nagyon tetszik valami, akkor vagy a like elé a really szót tesszük, vagy a like után azt, hogy a lot.

Példák:

Nagyon szeretem a sült krumplit. – I really like French fries.

Nagyon tetszik ez a festmény. – I like this painting a lot.

Anyukámnak nagyon tetszett az ajándék, amit vettél neki. – My mom really liked the present you got her.

5) A sajátom

Amikor azt akarjuk kifejezni, hogy valami a sajátunk, hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy an own. Viszont az own elé mindig birtokos névmást kellene tennünk, nem névelőt. Tehát az a hibás mondat, hogy: „I have an own flat” helyesen így fest: „I have my own flat”. Ennek azonban viszonylag korlátozott a használata, és néha elég suta mondatok tudnak kijönni, ha nem megfelelően használjuk.

A még kívánatosabb, univerzális módja annak, hogy angolul kifejezzük, hogy a sajátunk, az a következő szerkezet: a _____ (főnév) of _____ (birtokos) own.

Azért jobb ezt használni, mert sose kell majd elgondolkodni azon, helyes-e amit mondunk. Míg az a mondat, hogy: „I want my own house” elég furán hangzik, addig az „I want a house of my own” világosan érthető és elegáns. Kicsit idegennek hat ugyan magyar fejjel, de érdemes használni, mert ad egy csipet választékosságot a beszédünkhöz.

Példák:

Szeretnék saját autót, ha elég pénzem lesz. – I’d like a car of my own when I have enough money.

A férjemnek két gyereke van az előző házasságából és van egy saját gyerekünk. – My husband has two children from his previous marriage and we have a child of our own.

gyerekeimnek saját szobáik vannak. – My kids have rooms of their own.

6) Szimpatikus

Magyarul elég gyakran használjuk a szimpatikus szót emberek jellemzésére. Azt hihetnénk, hogy mivel idegen eredetű szó, angolul ugyanúgy azt jelenti, hogy bírunk valakit, jó fej.

Ugyan angolul is létezik a sympathetic szó, viszont azt jelenti, hogy együttérző és az ég világon semmi köze a magyar jelentéshez.

Ha azt akarjuk kifejezni, hogy valaki szimpatikus számunkra, nemes egyszerűséggel annyit mondunk, hogy: „I like him” vagy „He’s nice” vagy „He’s a nice guy”.

7) Aktuális

Hasonló kategóriába esik az aktuális szó, ami magyarul tök mást jelent, mint az angolba átültetve. Angolul az actual szó annyit tesz, hogy igazi, valódi. Szóval ha azt mondjuk, hogy „My actual job”, az nem az aktuális munkád lesz, hanem az igazi munkád. Ugyanez vonatozik az actually szóra, ami azt jelenti, hogy igazából, valójában, és nem azt, hogy jelenleg. Felmerülhet a kérdés, hogy akkor mit is használjunk.

Angolul a current és currently szavak fejezik ki azt, amire magyarul azt mondjuk, hogy aktuális, aktuálisan, jelenleg, jelenlegi.

Példák:

A jelenlegi barátommal egy bulin találkoztam. – I met my current boyfriend at a party.

Az aktuálisan futó projektünket az állam finanszírózza. – Our currently running project is funded by the state.

Az aktuális ajánlataink a harmadik oldalon találhatók. – Our current offers can be found on page three.

Na és mi a helyzet a gyakran használt „már nem aktuális” kifejezéssel? Ezt az koncepciót az angolban egész egyszerűen nem használják, nincs egységes fordítása, a helyzettől függően számtalan dolgot mondanak helyette.

8) Tanulás

Angolul két szót is tudunk arra, hogy tanul: learn és study. Ezek viszont nem szinonímák, jól elkülöníthető használataik vannak. A learn szót akkor használjuk, ha valamit tanulunk általánosságban, pl. nyelvet, vezetést, főzést vagy ha megtanultunk már valamit.

Példák a learn-re:

Vezetni tanulok. – I’m learning to drive.

Tíz éve tanulok angolul. – I’ve been learning English for ten years.

I learned all the words in a few hours. – Pár óra alatt megtanultam az összes szót.

Ezzel szemben a study szót két dologra használjuk: ha valamit egyetemen vagy főiskolán tanulsz vagy ha a tanulásnak a készülős értelmében használod.

Példák study-ra:

Orvosnak tanulok. – I study medicine.

Naponta legalább három órát tanulokmert kitűnő akarok lenni. – I study at least three hours a day because I want to get straight A’s.

El se tudod képzelni, mennyit készültem erre a vizsgára. – You can’t imagine how much I studied for this exam.

És most nézzünk pár példát, ami kontrasztba helyezi a két használatot:

Néhány ember készülés nélkül is sokat tanul. – Some people learn a lot even without studying.

I studied hard, but I just couldn’t learn it all. – Keményen készültem, de egyszerűen nem tudtam az egészet megtanulni.

Meg kellett tanulnom, hogyan tanuljak hatékonyan. – I had to learn how to study effectively.

9) Mondta

A fentihez hasonló eset angolul a mond ige, amire a say és a tell szót is használhatjuk. Itt is két különböző használatról beszélhetünk, de vannak átfedések.

Úgy a legegyszerűbb és a legpraktikusabb megtanulni, hogy a tell-t akkor használjuk, ha beletesszük azt, hogy kinek mondta, a say-t pedig akkor, ha csak azt akarjuk kifejezni, hogy mit mondott.

A lényeg az, hogy olyat sose mondjuk, hogy „he said me” vagy „he told that”.

Példák:

Azt mondtad nekemhogy ma ki fogod vinni a szemetet. – You told me you were going to take out the trash today.

Azt mondtahogy látni akar téged. –  He said that he wanted to see you.

Nemsokára elmondom neked, mit mondott. – I’m going to tell you what he said soon.

+1 since / for

A since és a for sokaknak a mumusa az angoltanulás során, viszont egy kis tudatossággal könnyen elsajátítható. Annyi a lényege, hogy a since-et két dolog követheti: egy időpont vagy egy esemény, a for-t pedig csak egy időtartam.

Példák:

2016 óta élek Budapesten. – I’ve been living in Budapest since 2016.

Hosszú ideje el akarja már mondani. – She has wanted to tell you for a long time.

Azóta nem ittam, hogy volt az a szörnyű másnaposságom. – I haven’t had a drink since I had that terrible hangover.

Hónapok óta nem hallottam felőled. – I haven’t heard from you for months.

És végül nézzük, hogyan tudjuk átalakítani őket egymásba:

Egy hete beteg vagyok. – I’ve been sick for a week. = Múlt hét óta beteg vagyok. – I’ve been sick since last week.

 

 

Mágnesként ragadnak majd rád az angol szavak

Seszínű borító, középen kettéválasztott olcsó papírlap, baloldalra felírod az angol szót, jobboldalra a magyar jelentését – és már alszol is. A hagyományos szótanulási módszerek ugyanolyan dögunalmasak, mint amilyen a keddi dupla matekóra volt a gimiben. Most adok Neked 7 egyszerű tippet, amivel hatékonnyá és élvezetessé teheted a tanulást, és mágnesként fognak ragadni rád az angol szavak.

Hány szót kell megtanulnod ahhoz, hogy beszélni tudj?

Egy teljesen hétköznapi brit, amerikai, vagy ausztrál maximum 2000 szót használ a hétköznapokban.  Szóval, ha elsőre nem a Wall Street Journal tőzsdei rovatának a megértése, hanem egy stresszmentes éttermi rendelés, vagy izzadtságmentes szobafoglalás a cél, akkor ezt a számot kell belőnöd magadnak.

A Longman Communication egyébként összeszedte azt a 3000, leggyakrabban használt szót, kifejezést, amivel tutira nem adnak el angol nyelvterületen. Ide kattintva letöltheted a listát.

Oké, de hogyan tudod megtanulni ezt a 2000 alapszót?

A hagyományos szótanulási módszerekkel általában becsődölnek a nyelvtanulók. De miért?

Tételezzük fel, hogy 2-3 perc alatt be lehet biflázni egy szót. Ez azt jelenti, hogy a 2000 szavas alapszókincs elsajátítására 4-6000 percre, vagyis közel 66-100 órára van szükséged. Napi 1 órányi aktív szótanulással számolva ez a mennyiség bő 2-3 hónap alatt ledarálható. Nem is tűnik olyan vészesnek, igaz?

Két baj van csak vele:  unalmas és zéró a hatékonysága.

A szótárazgatással és a magolással gyorsabban fognak kihullani a fejedből a „megtanult” szavak, mint ahogy meg tudod emészteni a következő adagot. (Ha nem hiszed, teszteld le magadon és járj utána.)

De vannak olyan trükkök, amelyek egyszerűvé, szórakoztatóvá és eredményessé tehetik a szótanulást.

7 egyszerű tipp, amivel mágnesként ragadnak rád az angol szavak

 

  1. Csak akkor tudod, ha használod

Triviális? Egyáltalán nem az. Egy szót nem lehet csak papíron tudni: csak akkor fog kiderülni, hogy mennyire aktív a szókincsed, amikor leszólítod az első szembejövő embert a Tower-nél és megkérdezed tőle, hogy melyik sorba kell beállnod, ha meg akarod nézni a koronázási ékszereket.

Egy kocsmai beszélgetés, egy Skype hívás az indiai munkatársaddal, vagy egy Facebook üzenet megírása tökéletes alkalom arra, hogy bevesd azokat az új szavakat, kifejezéseket, amiket legutoljára tanultál.

Bakizol? Kit érdekel. Mert, ahogy a Punnany Massif mondja: „ha rontottál, tanulhatsz belőle, ilyenkor nincs más hátra, mint előre.” Meg van az a gyakorlat teszi a mestert dolog is, ami közhely létére nem egy hülyeség.

  1. Az olvasás menő

Egy szótárfüzetet lazán bevágsz a fiókba, ha elunod a tanulást. Egy Agatha Christie-t, vagy egy Vanity Fair cikket viszont angolul sem fogsz tudni letenni.

Ha sokat olvasol, és nem rohangálsz állandóan a szótárhoz, hogy kikeresd az első ismeretlen szó jelentését, akkor a jóisten sem ment meg a sikerélménytől. Használd a fejed, következtesd ki a szövegkörnyezetből az adott szó, kifejezés jelentését (utána, de csakis utána nyugodtan csekkolhatod a szótárt) és élvezd a hatékony szótanulás mámorát.

  1. Kapcsold össze

Ha látsz egy angol szót, akkor mondd ki hangosan akár többször is. Mire hasonlít? Milyen emléket idéz fel benned? Milyen színnel, illattal, számmal, sorozatkarakterrel tudod összekötni?

A gondolattársítás lefegyverzi az agyadat, és képtelen lesz ellenállni az asszociációkkal beégetett szavak elraktározásának.

  1. Tapétázd ki a lakásodat

Lehet, hogy a férjedet, vagy a feleségedet az őrületbe fogod kergetni vele, de elég hatékony módszer, ha post it-ekkel dekorálod ki otthon a használati tárgyakat. Használd fel a környezetedet a nyelvtanulásra!

Írd fel az adott tárgy nevét és 2-3 olyan igét is csapj hozzá, amivel gyakran használod az adott főnevet. Egy példa: a hűtő oldalára ne csak azt tűzd ki, hogy fridge, hanem írd oda, hogy open és close. Szerinted hány nap kell hozzá, hogy soha többé ne felejtsd el őket?

  1. Online szótanulás

A net kimeríthetetlen tudásforrás. Sok hasznos szótanuló program, okostelefonra letölthető, ingyenes applikáció van, amikkel játékosa formában tanulhatsz szavakat. Sorban állás közben, a buszon, vagy a metrón úgy is a telefonodat szoktad nyomogatni. Mi lenne, ha vicces videók, vagy tuti receptek nézegetése helyett játszanál egy jót és közben megtanulnál 5-6 új kifejezést?

  1. Apropó játék

Ha videójátékfüggő vagy, akkor használd a szenvedélyed szótanulásra.  Quantum Break, Uncharted 4, GTA, Doom, The Crew, vagy FIFA 16 – tök mindegy. Azt se szégyelld, hogy munkaidőben farmozol, vagy éppen a Forge of Empires-t tolod, mert rengeteg szót tanulhatsz belőlük.

A gyerekek is játszva tanulnak: ki mondta, hogy nekünk felnőtteknek ezt csak unalmasan szabad?

  1. Ha már szótár, akkor ezt használd

A szótanuláshoz használj egynyelvű szótárt. Tegyél egyet az ágyad mellé, tölts le egyet a telefonodra és nyiss meg munka közben egy online szótárt, hogy bárhol bármikor rá tudj keresni a Téged érdeklő kifejezésre.

Az egynyelvű szótárak rákényszerítenek még több szó megtanulására, és segítenek átkattintani az agyadat „minden percben nyelvtanuló” üzemmódra.

A szótanulás fontos, hiszen a szavak azok a pixelek, amelyekből összeáll a big picture.

Hajrá! Próbáld ki most mindjárt a módszereket!