A sikeres nyelvtanulás tényezői
Kutatási eredményeik alapján megállapíthatjuk, hogy
két alapvető tényező határozza meg a nyelvelsajátítás sikerességét: a nyelvi tehetség és a motiváció.
Előbbibe soroljuk – többek között – a memóriát, valamint a kommunikációs képességet, míg utóbbit a szorgalom és a pozitív hozzáállás jellemzi.
A fentieken túl azonban számos más olyan tényező is létezik, amelyek pozitívan befolyásolják a nyelvelsajátítást.
Példaként említhetjük a jó beszéd- és íráskészséget az anyanyelvünkön, illetve egy másik nyelv ismeretét. De számít továbbá a bátorság, az intelligencia, a nyitottság és a zenei tehetség is.
A sikeres nyelvtanulást befolyásoló tényezők (Polonyi és Mérő, 2007).
Az elsajátítás eredményességét a nyelvtanulási stratégiák is nagymértékben befolyásolják. A poliglott emberek tanulási technikáiról bővebben olvashatsz egy korábbi cikkemben, ide kattintva.
A nyelvérzék szerepe
Ahogyan azt a fenti ábra is jól szemlélteti, a „nyelvi tehetség” csak egy szeletét adja mindazon tényezőknek, amelyekre szükségünk van ahhoz, hogy sikereket érjünk el tanulásunk során.
#sajátélmény
Egy tanár élényeiből idézünk:
"Iskolai keretek között 12 évig tanultam angolul, azonban – ahogy a legtöbbünknek – nekem is csak alapszinten sikerült elsajátítanom a nyelvet.
Kis idő elteltével azonban – a belső motivációmnak, néhány számomra megfelelő módszernek és egy fantasztikus tanár iránymutatásának köszönhetően (akinek a mai napig végtelenül hálás vagyok ) – alig 3-4 hónap tanulás után sikerült középfokú nyelvvizsgát tennem.
A nyelvtanulással sem hagytam fel, hiszen jelenleg a spanyol nyelvvizsgára készülök – többségében a poliglottok módszereivel. Habár poliglott még nem vagyok, nem tudhatjuk, mit tartogat a jövő."
Fontos megjegyeznünk, hogy sok esetben a nyelvérzék vélt hiánya sokkal komolyabb nehézségeket okozhat számunkra, mint annak valós hiánya, hiszen
alacsony önértékeléshez és tehetetlenség érzéshez vezethet,
valamint egyfajta önbeteljesítő jóslatként akár tényleges kudarcot is eredményezhet a nyelvtanulás során.
A nyelvérzék feltételezett hiánya tehetetlenség-érzéshez vezethet.
Csak úgy, mint a nyelvi tehetség legtöbb összetevője, a memória is fejleszthető, hiszen számos olyan módszer létezik, amit otthon is kipróbálhatunk. Ezek közül legnépszerűbb az ún. asszociációs módszer.
Tipp
Fejleszd memóriádat társítással!
Például, ha meg szeretnénk jegyezni a „cat” szót, képzeljünk el egy macskát – sisakkal a fején („kőműves cat”). Legközelebb, ha nem jut eszünkbe a macska angol nyelvű megfelelője, de magunk elé tudjuk képzelni a képet, hamar felidézhetjük annak idegen nyelvű megfelelőjét.
Ez a nagyon egyszerű módszer kiválóan alkalmas arra, hogy – az összefüggéseknek köszönhetően – könnyebben jegyezzünk meg bizonyos kifejezéseket, illetve azok jelentését.
A motiváció szerepe
Kulcsfontosságú, hogy tudjuk, miért szeretnénk elsajátítani egy adott nyelvet. Ebben segítségünkre lehet a „Miért-módszer”.
Tipp
Találd meg a saját miértedet!
A gyakorlatot addig érdemes csinálnod, amíg úgy érzed eljutottál a végső miértedig. Amennyiben megtaláltad, emlékeztesd magad rá rendszeresen – ezáltal folyamatosan fenntarthatod a motivációdat.
Fontos tisztáznunk magunkban, hogy miért tanuljuk az adott nyelvet.
A motiváció olyannyira kulcsfontosságú tényező a nyelvtanulás során, hogy akár a nyelvi tehetséget alkotó készségeket és képességeket is kompenzálhatjuk vele.
Nyelvérzék vs. motiváció
Összességében tehát – néhány speciális esettől eltekintve – azt mondhatjuk, hogy
„A nyelvérzék egy jó kifogás annak, aki nem elég szorgalmas vagy kitartó”,
hiszen a nyelvérzék valóban megkönnyíti, illetve meggyorsítja a nyelvtanulás folyamatát, de önmagában semmiképpen sem határozza meg annak sikerességét.